Kolapaj med grekisk grädde

Här har det inte varit någon aktivitet på ett tag men hoppas att jag ska hinna med att uppdatera lite oftare nu framöver. börjar med ett smarrigt recept som jag provade i helgen.

Kolapaj med grekisk grädde

10-12 bitar 

Botten:

4 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

125g smör

2 msk kallt vatten

2 msk strösocker

Rivet skal från 1 lime

 

Fyllning:

1 burk kondenserad mjölk (~400g)

1 dl strösocker

1 dl ljus sirap

125 g smör

Rivet skal från 1 lime

 

Grekisk grädde:

3 dl vispgrädde

1 ½ dl grekisk yoghurt 10%

2 tsk vaniljsocker

Lite rivet limeskal

 

Blanda ingredienserna till bottnen i en matberedare. Knåda samman det sista för hand så att det blir en slät deg. Kavla ut på mjölat underlag och lägg i en pajform på ca 23 cm i diameter. Nagga lätt låt stå kallt i ca 20-30 min. Sätt ugnen på 175°. Klä kanterna med aluminiumfolie för att undvika att de sjunker ner (ta bort efter halva gräddningstiden). Grädda i ca 30 min tills den börjar få lite färg.
 

Blanda alla ingredienser till fyllningen i en kastrull. Rör på medelhög värme tills smeten blivit slät, tjocknat och mörknat i färg, ca 15-25 min.
Häll ner den varma smeten i det varma pajskalet och låt svalna och stelna. 

Vispa grädden och vaniljsockret och vispa sedan ner yoghurten och limeskal.


Kommentarer
Postat av: Sara

smaskens!

2012-04-14 @ 15:07:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0